E-Ticarete Girmeli Miyim?

Bir süre önce, küçük çaplı şahsi bir e-ticaret deneyimim oldu. Bunun öncesinde çok şey okudum, dinledim, sonrasında da bir o kadar şey okudum ve dinledim. Öğrendiklerimi sizlerle de paylaşıp, çıkacağınız yolda rehberiniz olmak isterim. Çok fazla detaya girmeden genel bir gözlemimi yazacağım, aklınıza takılan bir soru olursa yorum yapabilir ya da direkt bana iletebilirsiniz.

Öncelikle, e-ticaretin geleneksel ticaretten çok daha kolay, giriş  ve sürdürme maliyeti düşük, az iş gücü ve yatırımla çok kazanılan bir sektör olmadığını belirtmek istiyorum. Her işin kolaylığı kadar zorluğu da vardır. Emeksiz ya da az emekle çok kazanmak, etik/helal yollardan mümkün değildir.

Dükkan Maliyeti Yok (mu)

Evet, fiziksel bir dükkanınız yok fakat, sanal bir dükkan satın almanız ya da kiralamanız gerekiyor. Ki, yazılımı, tasarımı, hatta sunucuyu satın alsanız dahi internet, bakım ve güvenlik gibi periyodik maliyetleriniz olacak.

Az İş Gücüyle Çok Para (mı)

Satışlarınız, giriş yatırım miktarınızla doğru orantılı olacaktır. Satışlarınızla bağlı olarak eleman ihtiyacınız olacak, sizin yetişemeyeceğiniz her bir işe elemanlarınız koşturacaktır. Ürün paketlemeden, kargo teslimine kadar birden fazla aşama mevcut, dışarıdan gözüktüğü kadar basit olduğunu sanıyorsanız, bir hayli yanılıyorsunuz.

Reklam, pazarlama, müşteri ilişkileri, tedarikçi ilişkileri vb. alanlar, bir e-ticaret firmasında olmazsa olmazlar. Eğer büyük bir girişim iseniz, bu alanlar için bir ya da birkaç kişi değil, departmanlar oluşturmak zorunda kalacaksınız.

Sınırsız Ürün Avantaj Mı?

Eğer hedef kitlenize, birden fazla ihtiyacına gerçekten cevap verebileceğinizi hissrttirebilirseniz, ürün çeşitliliği bir avantaj olabilir. Bu algıyı oluşturabilmek için yapmanız gereken yatırım miktarı ise bir hayli yüksektir. Aksi takdirde, yönetemeyeceğiniz toprağı fethetmenin zararlarını görürsünüz. Tedarik ve stok takibi zorluğu, depolama maliyeti, markalaşma güçlüğü vb. sorunlar yakanızı bırakmayacaktır.

Rekabet Seviyesi

Fiziksel bir mağaza açmaktan çok daha kolay olması, daha güçlü bir rekabeti de beraberinde getiriyor. Fiziksel mağazanız için broşürler, afişler, bilboardlar yeterli olabilirken, e-ticarette müşterinizin ayağına gitmek zorundasınız. Onlar neredeyse, siz de orada olmalısınız. Ticarette yeni bir bakış açısıyla yol aldığınızı fark etmeli, pazarlama tarafında da bakış açınızı sürekli güncel tutmalısınız.

Güven Problemi

Sanal duvarlar arkasında güven kazanmak, geleneksel ticaretten çok daha zordur. Bunu Türkiye özelinde düşündüğümüzde, bu sorunun seviyesi daha yüksektir. Yaşanan dolandırıcılıklar, sektöre ciddi derece zarar veriyor. Yeterli bilince sahip olmayan tüketiciler, e-ticarete mesafeli yaklaşırken, dolandırıcılar ya da efsaneleriyle bir adım daha uzaklaşıyorlar.

Ulaşmayan & İade Siparişler

Kargo ile ürünü gönderdiniz. Müşteriniz evde yok ve ürün geri döndü, ödemesi yapılmış ürünü tekrar göndermeniz halinde kargo maliyetinizi kim karşılayacak? İade ürünlerinizdeki yalnızca kargo maliyetiniz bile yapmayı hayal ettiğiniz kârın dibine darı ekecektir.

Diğer Maliyetler

Paketlemek için fiziksel mağazalarda olduğu gibi poşet kullanamazsınız, değil mi? Paketleme maliyetiniz, vergiler, seo, reklam, vb. birçok maliyeti alt alta yazdığınızda, e-ticaret, öyle kolay yapılabilecek bir ticaret türü değildir.

Her Parası Olan Girmemeli

Kritik problemlerden birisi de, her parası olanın e-ticarete girmek istemesi oluyor. Yeterli pazar araştırması yapmadan, tecrübeniz olmadan, yalnızca parayla bu işin dönmediğine birçok büyüğün batışını izleyerek tecrübe ettik.

Ticaret Yapmamışsanız İşiniz Zor

Hayatınızda hiç ticaret yapmamış olabilirsiniz, stratejik ortaklıklarla iyi bir giriş yapabilirsiniz. Hayatınızda hiç simit dahi satmamışsanız, e-ticareti kolay görüp bu işe kalkışmanın doğru olmadığını kısa zamanda deneyimleyebilirsiniz, yakın arkadaşlarım bizzat tecrübe ettiler.

Çok karamsar bir yazı yazdığımı düşünebilirsiniz, diğer pohpohlama yazılarının yanında böylesinin de gerekli olduğunu düşünüyorum. Bahsettiğim dezavantajları avantaja çevirecek tecrübeniz ya da stratejik ortaklığınız ve bütçeniz varsa, elbette siz de e-ticarete girebilirsiniz. 🙂


Yayımlandı

kategorisi

yazarı:

Yorumlar

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.