Takipçi Satın Almanın (Dez)Avantajları

Bugün, sektörde iyi derece bilgi ve deneyime sahip bir arkadaşımın sorusu üzerine, bu yazıyı yazıyorum. Hem soruyu soran arkadaşıma, hem de onun üzerinden tüm bu ve benzeri sorulara sahip arkadaşlara cevap vermiş olacağım. Blog yazmamın amaçlarından birisini de böylece yerine getireceğim.

Soruya gelecek olursak; “Sayfa satın alıp birleştirme olayına nasıl bakıyorsun?” gibi bir ifade iletti arkadaşım. Bu soruya cevap olarak, hem avantaj, hem de dezavantajlarından bahsedeceğim.

“İstatistik, sayılarla yalan söyleme sanatıdır.” Sözün kime ait olduğunu kabaca araştırmam sonucu bulamadım, hakkını verelim, güzel söz. Sektörümüze de bir hayli uygun düşüyor. Büyük sayılardan oluşan raporlar, üst düzey yöneticileri memnun etmeye yetiyor, satın almaya yönlenen bir kitlenin oluşmadığını gördüklerinde ise, hayal kırıklığı yaşatıyor. Satın almaktan kastım, ticaret anlamında değil, pazarlamanın geri dönüşü olarak düşünebilirsiniz.

Sayfa, hesap ya da takipçi satın alma, aynı olmasa da benzer bir çalışma olduğunu söyleyebilirim. Belirli bir amaç doğrultusunda takip/beğeni almış sayfa ya da hesapların satışındaki temel problem, etik olmamasıdır. Bir kimsenin kandırılması, elbette etik bir davranış değildir. Tabii böyle bir hassasiyetiniz varsa bu sizin için önem teşkil eder.

Sayfanın ilk takip/beğeni amacından farklı bir sayfaya dönüştürmek ya da farklı amacı olan sayfa ile birleştirmek, takip eden ya da beğenen kişiye saygısızlıktır, bu kişileri kandırmaktır. Herhangi bir kişiyi kandırarak hayranınız yapamazsınız. Hatta bu fark edildiğinde, geri dönüşü olumsuz olacaktır.

Hesap/takipçi satın alma olayına girmeden önce, konumlandırmak istediğimiz markayı düşünmemiz gerekiyor. Bu marka, sosyal mecralarda niçin yer almak istiyor, amacı nedir? Yani olayın en başına geliyoruz. Bu kısımda vereceğimiz cevaplar, sonraki adımlarımızı belirleyecektir. Eğer “yapmış olmak için yapmak” değilse amacınız, “sayılarla gösteriş yapalım, hizmetimiz/ürünümüz satın alınmasa da olur” diye bir düşünceniz yoksa, “itibar dediğin nedir ki, kolay kazanılır, zor kaybedilir” ifadesi size ters geliyorsa, böyle bir yönteme başvurmanızı hiç tavsiye etmiyorum. Sosyal mecraların varoluş amacına ters bir çalışmayla, ancak markanıza zarar vereceğinizi görmelisiniz.

Avantajlı yönü de olabilir, yukarıda detaylarına girdiğim konulardan birkaç başlık çıkaracak olursak;

  • Sayıların çokluğuyla tatmin olursunuz.
  • Sektörde gösteriş yapabilirsiniz, PR elde edersiniz. (?)
  • Kolay ve hızlı büyümüş olursunuz. (?)

Belki birkaç madde daha çıkabilir, bir de dezavantajlarını listeyecek olursak;

  • Markanızın itibarını zedelersiniz.
  • İçi boş rakamlar, sizi aldatır. Beklentiyi yüksek tutar, hayal kırıklığı yaşarsınız.
  • Etkileşim oranını düşürürsünüz. Bir meydanda çok kişiyi topladıktan sonra sizi yalnızca üç beş kişinin dinlemesi, sizin dinlenme oranınızı düşürür.
  • Analizleriniz hiçbir zaman doğru sonuçlar vermez. Gerçek hedef kitlenizle, satın alınmış kitle birbirine girer, kime neyi sunmanız gerektiğini bilemezsiniz.
  • Az da olsa büyüme ivmesi yakalayabilecekken, tersine, hızlı bir düşüş ivmesiyle motivasyonunuz düşer.
  • İnsanları aldatmış olmanın verdiği vicdan azabıyla yaşamak zorunda kalırsınız.
  • Hedef kitlenizin etkileşime geçme olasılığını düşürürsünüz. Çok kişinin paylaşımlarınızla etkileşime girmemesi, tersine bir sürü psikolojisini tetikler.

Burada maddeler uzadıkça uzar. Takipçi ya da hesap/sayfa satın almaları hiçbir şekilde tasvip etmiyorum, tavsiye etmiyorum. Nasıl bir amaç doğrultusunda yapılırsa yapılsın, bu düşüncemin sabit kalacağı kanaatindeyim.

Şu aşamada zihnimde ve sektör arkadaşlarımla sorguladığım fakat net bir sonuca ulaşamadığımız soru; “Bitmiş bir dizi ya da program hesabının, benzer (iyimser yaklaşım) bir hedef kitleye sahip yeni dizi için kullanılması doğru olur mu, etik midir?” Sadece dizi/program olarak düşünmeyin, piyasadan kaldırılan bir ürün de olabilir. Bu konuda sizin de yorumunuzu almak isterim.


Yayımlandı

kategorisi

yazarı:

Yorumlar

“Takipçi Satın Almanın (Dez)Avantajları” için 4 yanıt

  1. Üstad yazdıklarına FMCG için katılmam mümkün. Zira bir ürünün sayfasına farklı sayfalardan insanları aktarmak hem aktarılan insanları hem de ürünü ileri dönemlerde sıkıntıya sokabilir ve artış beklerken elde o da kalmayabilir.

    Gel görelim ki bazı sektörler için benzer sayfaları birleştirmek işe yarayabilir bence. Yani şöyle bakmak lazım; küçük sayfadaki kişiler büyük sayfayı yadırgayacak mı? yoksa aksine memnun mu olacak? Eğer memnun olabileceğini düşünüyorsak bence bu birleştirmeler gerçekleştirilebilir. Tabi burada analiz, persona gibi teknikler kullanmak ve birleşecek kanalları öyle seçmek lazım. Öyle uzaktan bakarak ‘bence’ ile başlayan cümlelerle bu eşleştirme yapılmamalı.

    1. Mustafa Alkan

      Kişilerin memnun olması, etik hale getirir mi sence? Ne kadar araştırma yaparsak yapalım, sonuçta ihtimal üzerinden risk alırız. Hem etik olmayan, hem riskli bu işe girişmeli mi cidden? Ben katılmıyorum söylediklerine. Bir kişinin aldatılması, aldatma amacı onu daha sonra memnun dahi edecek olsa, etik ve doğru bulmuyorum.

      1. Yani şöyle bir örnekle izah edeyim o halde. Mesela Muhteşem Yüzyıl dizisinin hayran sayfasındaki kişiler bitmiş dizinin ardından atıl durumda kalacaklarına aynı yapımcının benzer bir prodüksiyon ve senaryosuyla yeni başlayan Muhteşem Yüzyıl Kösem dizisine aktarılabilir. Bu durumda %100 uyuşma söz konusu olmasa da büyük oranda hedef kitle tutmuş olacaktır.

        Bu arada etik olmadığı konusunda hemfikiriz. Ben sadece bazı durumlarda olumsuz sonuçlar doğurmayabileceğini savunuyorum 🙂

        1. Mustafa Alkan

          Çok niş bir örnek, iki dizi de aynı desek, itiraz geleceğini bile düşünmüyorum. Ki böyle bir örnekte hesabın kapak ve profil fotoğrafı değişip, hiçbir içerik silinmeden devam edebileceğini düşünüyorum. Aynı markanın alt ürünleri olarak değerlendirilebilir, burada ben de sakınca görmüyorum. Hatta etik olduğunu bile söyleyebilirim. 🙂

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.