Birkaç gün önce gördüğüm bir tweette, “2021’s Most Visted Websites:” -typo tweetin sahibine ait- başlığında bir grafik yer alıyordu. Ve tabii kaynak yoktu. Tweete gelen cevaplara ve alıntılara baktım, garipsedim fakat önemsemedim, geçtim. Dün akşam saatlerinde ROIVANTATION programındaki Sosyal Medya Pazarlaması eğitiminden bir öğrencimin sorusu üzerine araştırmaya yöneldim.
2021's Most Visted Websites: pic.twitter.com/hsG25EfmlT
— Jesse Cohen (@JesseCohenInv) December 24, 2021
Haberin kaynağını araştırdım, ilk olarak BBC’nin bir haberiyle karşılaştım ve kaynak olarak yalnızca bir cümle geçiyordu, blog yazısına linkli bir atıf yoktu.
Fakat bu işte bir terslik olduğunu düşünüyordum. Tüm dijital ihtiyaçlarımızın başlangıç noktası olarak konumlandırdığımız bir arama motoru olan Google, eğlence odaklı bir sosyal video platformunun gerisinde kalmıştı, tabii kaynaksız haberlere göre.
Araştırmaya devam ettim ve kaynağa ulaştım. İstatistiklerin kaynağı; Cloudflare’in bir blog yazısıydı. Fakat, tabii ki hatalı bir aktarım vardı. Bunun üzerine iki tweet paylaştım.
"Most popular domains" ifadesinden "Most Visted Websites" çıkmaz. Bir deli kuyuya taş atıyor, 40 akıllı çıkaramıyor. Verilmeyen kaynak burada: https://t.co/ApAjRlmkXU https://t.co/y6ebgYwUrR pic.twitter.com/3hsKunA8kw
— Mustafa ALKAN (@benmustafaalkan) December 25, 2021
2021 Ocak itibarıyla https://t.co/q4RmiKXzPI verilerine göre global arama motoru pazar payı %91.86 olan Google'ın Tik Tok'tan daha az ziyaret edilmiş olma ihtimali… Niş bir istatistik fakat geçerli bir iç görü elde edilebilir. 2021'in son ve global trolü oldu sanırım. 🤭 https://t.co/dRfDER3tp6
— Mustafa ALKAN (@benmustafaalkan) December 26, 2021
Blog yazısını okuduğumuzda anlaşılmayacak bir durum yoktu aslında, gayet açık bir şekilde belirtilmişti. Sadece kendi DNS çözücülerinden geçen trafik üzerinden tespit yapılmıştı. Ve sunum şekli “most visited websites” değil, “most popular domains” idi.
Manipülasyon mu, PR mı, teknoloji okuryazarlığından yoksun editör sorunu mu?
Cloudflare’in blog yazısı üzerine yapılmış BBC haberi, birçok haber sitesine de kaynak olmuş, güvenilir addedilerek yayılmıştı. Gazetecilikte teknoloji okuryazarlığının ülkemizde bir hayli geride olduğunu gözlemliyorduk fakat bu örnekte BBC’yi görünce oldukça şaşırdım.
Bunun üzerine birkaç soru aklıma geldi. Bu bir manipülasyon mu, TikTok’un PR stratejisine dayanan bir çalışma mı, yoksa teknoloji okuryazarlığından yoksun editör sorunu muydu?
Resmi bir açıklama, teyit ya da tekzip gelene kadar bu soruya vereceğimiz her cevap, yorumdan öteye gitmeyecektir. Sizce hangisi?
Bir yanıt yazın Yanıtı iptal et