İçerik pazarlamasının arttığı son dönemin popüler kavramı, doğal reklam oldu. İçerik yayıncısı her platform, yaptıkları ya da yapmaya çalıştıkları bir reklam modeline, bu ismi vermeye çalışıyor. Kavramın içi henüz yeterince dolu değil ve aslında net bir karşılığı da yok. Kimisine göre sponsorlu içerik doğal reklam olarak nitelendirirken, kimisine göre markayla ilgili bir içeriğin eğlenceli bir hikayeyle sunulması olarak görülüyor. Bazıları ise, fayda temelinde değerlendiriyor ve markanın, müşterilerine faydalı bilgiler sunması durumunda bu kavramı kullanıyor.
İlk olarak, yalnızca reklam kavramını ele almak istiyorum. Reklamın alt yapısında gerçeküstü alt kavramlar vardır, bu sayede dikkatleri çeker, akılda kalıcılık sağlar. Ve hatta yayılım da, bu gerçeküstü alt kavramların dokunduğu duygular sayesinde gerçekleşir.
Doğal reklam ifadesi ise, bana çelişkiden ibaret gibi geliyor. Bir şey doğal ise, herhangi bir filtre kullanmayız, olduğu gibi kabul ederiz, reklam ise bunun tam tersidir. Bir şeyin reklam olduğunu bilen müşteri, zihnindeki gerçeküstü filtrelerini aktif eder, anlatılanları bu süzgeçten geçirir. Kendince doğru olanı kabul eder, yanlış olanı saf dışı bırakır. Doğal olduğunu sanıp, aldatıldığı hissine kapılan müşteri ise, buna tepki verir. Bu tepki zamanlaması o anda ya da fark ettiğinde gerçekleşir. Bu durumun örneğini, saadet zinciri çalışmalarında çokça gördük. İlk başta ikna olan müşteriler, daha sonra işin gerçeğinin farklı olduğunu anlayınca, davranışları tepkiye dönüşmeye başladı.
Saadet zinciri yoluyla ürün satan bir arkadaşım, diğer bir arkadaşımıza ürünü ve sistemi anlatıyordu. O sırada, “reklam yapma” diye esprili yaklaşımıma dahi aşırı tepki verdi. Anlattıklarının reklam olduğunu söyleyince tepki vermeleri ya da ciddi bir savunma içerisinde olmaları, doğal reklam ile aldatmayı karıştırmalarından dolayı olabilir mi?
Hayatlarımız dijitalleştikçe dünya daha da küçülüyor ve kavramların içi boşaltılıyor. Henüz içi yeterince dolu olmayan doğal reklam kavramının doğru konumlandırılması ve altının doğru şekilde doldurulmasından yanayım.
Doğal reklamın bende çağrıştırdığı anlam ise, yukarıda anlattıklarımdan neredeyse tamamen farklı. Bir ürün-hizmet, iyi bir analiz sonucu fiyat/kalite/hedef kitle orantısıyla pazara sunulduğunda, müşteriden müşteriye birebir anlatılması sağlanabilir. Sektörde bunun adı fısıltı gazetesi olarak geçiyor, başka ifadeler de kullanılıyor. Bana göre doğal reklam budur, bunun dışında yapılan her türlü reklam, doğal olmaktan uzaktadır. Kimisi çok, kimisi az uzaktadır. 🙂
Bir yanıt yazın Yanıtı iptal et