Yeni bir markanız doğum aşamasında, siz de hangi mecralarda yer alması gerektiğini kestirmeye çalışıyorsunuz. Ne yaparsınız? Aklınıza gelen en büyük mecraları birer birer sıralayıp, bütçenizin yettiği kadar tüm mecralarda yer almaya mı çalışırsınız? Bu davranış, sizi markalaştırır mı? Yoksa enerjinizi boşa harcamanıza mı sebep olur? Bir markanın hangi mecralarda yer alması gerektiğini sorgularken dikkat edeceğiniz hususlara değinmek istiyorum.
Dostlar Alışverişte Görmesin!
Yeni markanızın “markalaşma sürecini” ne kadar özenle hazırlar ve takip ederseniz, o kadar verimli ve hızlı sonuç elde edersiniz. Ayrıca, kriz yaşama olasılığınız da bir o kadar düşük olur. Yoksa, yapmış olmak için, dostlar alışverişte görsün niyetiyle olabildiğince çok mecrada yer almak, itibar yönetiminizde olumsuz algıdan çok başka bir şey oluşturmayacaktır.
Markanızı Tanıyın
Önce markanızın ne olduğunu, neye/kime hizmet ettiğini, kimlere hitap ettiğini, markanızın amacının ne olduğunu, .. gibi konu başlıklarını belirleyin ve altını doldurun. Markanızı ne kadar iyi tanırsanız, mecra seçiminde o kadar başarılı olursunuz.
Güçlü/Zayıf Yönlerinizi Belirleyin
Güçlü ve zayıf yönleriniz doğrultusunda mecra seçimi yapmalısınız. Güçlü yönünüzü sunabileceğiniz mecralarda var olmak avantaj iken, zayıf yönünüze karşılık gelen mecrada bulunmak krizleri tetikleyebilir.
Mecraları Tanımlayın
Hangi mecralarda, kimler, niçin, hangi içeriklerle, nasıl yer alıyor? gibi soruların cevaplarını bulun. Mecraların pratikteki kullanımlarının yanı sıra, kreatif fikirler üretin. Pratikteki her kullanım doğru olmayacağı gibi, mecranın varlık amacının tamamen dışında hareket etmek de doğru olmayabilir.
Stratejinizi Belirleyin
Başta iletişim olmak üzere, reklam ve pazarlama alanlarındaki stratejinizi belirleyin. Markanızın mecra konumlandırmalarını, bu stratejilere dayanarak yapmalısınız. Bir tanesi eksik olursa, yaptığınız çalışmaların hepsi boşa gidebilir.
Hedef Kitlenizin Aradığı Yerde Olun
Hedef kitleniz yoğunluk olarak nerelerde bulunuyor, hangi mecralarda sizi görmek istiyor, tespit edin. “Bu markanın burada ne işi var?” dedirtmeyin. Onların düşüncesinin dışında bir amaçla herhangi bir mecrada bulunuyorsanız, amacınızı hızlı ve net bir şekilde hissettirin. Yoğunlukta tavsiye veya şikayet edildiğiniz mecralar varsa, bu mecralarda daha güçlü stratejilerde yer almalısınız, herhangi bir hatanız büyük krizleri beraberinde getirebileceği gibi, doğru strateji sizi birkaç basamak yükseğe çıkabilirsiniz.
Bu yazının çıkış noktası, şimdiye kadar gözlemlediğim hatalı ya da kreatif mecra kullanımlarının yanı sıra, projelerin/markaların doğum sürecinde alınan kararlara şahit olmaklığım oldu. Her zaman müdahale etme şansınız olmayabiliyor ya da her müdahale kabul görmeyebiliyor. Bu sebeple, genel bir tavsiye yazısı yazmam gerektiğini düşündüm, ki, herkes istifade etsin.
Sizin de ekleyeceğiniz maddeler varsa, yorum olarak iletmeniz halinde yazımı güncelleyebilirim.
Bir yanıt yazın Yanıtı iptal et