Sosyal medya ile yeni tanıştığımız dönemleri hatırlıyorum, o zamanlar markalar direkt olarak hesap ya da sayfa açmıyorlardı henüz. Ünlü kişilerin hayranları onlar adına sayfalar oluşturuyor, sevgilerini bu sayfalar aracılığıyla göstermeye çalışıyorlardı. Gün geçtikçe kullanıcı davranışları, sosyal medya platformlarının politikaları ve ünlü kişilerin/markaların düşünceleri değişti.
Ünlü kişilerle başlayan macera, markalarla devam etti. Hayran kitlelerine değerler biçildi, bu kitlelerin sayısını artırmak için çalışmalara başlandı. Bu değeri fark eden bazı simsarlar, değerli görülecek topluluklar oluşturmaya başladı, markaların içeriklerini kendi amaçlarına alet ettiler.
Ünlü kişiler, artık yalnızca kendileri ya da onay verdikleri kişilerin kendileri adına paylaşım yapmasına müsaade ediyorlar. Sebep arayacak olursak, çok fazla madde sıralayabiliriz, en önemlisini ben söyleyeyim, itibar yönetimi. Artık, gerçekten hayran sayılarının eskisi kadar olmadığı ve hayranların bağlılıklarının azaldığı bir dünya burası, bugün size hayran olduğunu ifade eden birisi, yarın rakibinizle poz verebilir. Dolayısıyla, hayran iletişimlerinde azami derece dikkat edilmesi gerekiyor.
Herhangi birisi tarafından markanızla ilgili bir sayfa/hesap oluşturulması durumunda yaklaşımınız nasıl olmalı? Sahte sayfalarla ilgili yapılabilecek işlemler nelerdir? gibi soruların cevaplarına değineceğim.
Öncelikle, sizin/markanızın adına açılmış sayfaları sahte-hayran diye ayırmakla başlangıç yapalım. Eğer bir hesap/sayfa hayranlık gereği oluşturulmuşsa, bu kişilerle iletişim kurmanız onları memnun eder. Bu iletişim sonrasında itibar yönetiminizi nasıl yürüttüğünüze bağlı olarak, sayfa/hesap yönetiminde bu kişilerin yer almasını sağlayabilirsiniz. “Resmi hesabınızdan olmayan” paylaşımlar, sizi doğrudan bağlamaz. Bu paylaşımlarda biraz daha esneklik gösterebilirsiniz. Ya da bu kişilere küçük hediyeler gönderebilir, markanızı yakından tanımasına fırsat verebilirsiniz. Böylelikle markanıza gönüllü bir elçi/avukat kazandırabilirsiniz.
Dikkat etmeniz gereken önemli bir nokta; hayranlarınızla iletişimde, normal hedef kitlenizden daha samimi bir iletişim kurmalısınız, onlar size duygusal olarak bağlıdırlar, daha çabuk kırılabilirler.
Eğer bir kişi, oluşturduğu hesap/sayfada içeriklerinizi “kendisininmiş gibi” kullanıyor ve bu içerikler üzerinden rant elde etmeye çalışıyorsa, işte burada bir simsarla karşı karşıyayız demektir. Ve bu gibi kullanıcılarla iletişim, onların ekmeğine yağ sürmeye benzer, bu tür hesapların kapattırılması ya da mümkünse birleştirilmesini tavsiye ediyorum. Bu kişilerin, bahsi geçen sayfa/hesap karşısında sizden maddi bir talebi olursa, bunu ispatladığınız takdirde sosyal medya platformlarına bu delili göndererek, sahte sayfanın kapatılmasını sağlayabilirsiniz.
Facebook’ta sayfa birleştirme uzun süreden beri mevcuttu, henüz yakın zamanda Instagram’a da bu özellik geldi. Eğer Facebook İş Ortağı iseniz, size sunulan panel üzerinden, değilseniz, Facebook İş Ortağı olan ajanslar aracılığıyla sahte sayfaların resmi sayfanızla birleştirilmesini sağlayabilirsiniz. Twitter, Google+, Youtube, Pinterest, vb. sosyal ağlarda henüz birleştirme seçeneği yok, böyle bir seçenek ilerleyen zamanlarda olur mu, hep birlikte göreceğiz.
Facebook’ta sahte sayfaların kapatılması için, Sayfayı Beğen butonunun yanındaki menüden şikayette bulunabilirsiniz. Facebook İş Ortağı iseniz, size sunulan panel üzerinden kapatma başvurunuzu yapabilirsiniz ya da Facebook İş Ortağı bir ajans tarafından bu işlemlerin gerçekleştirilmesini talep edebilirsiniz. Tüm başvurular, %100 olumlu sonuçlanır diyemiyorum. Siz Facebook’a gerekçenizle başvuru yapıyorsunuz, onlar da inceleyip, size olumlu ya da olumsuz geri dönüş yapıyorlar. Burada kritik nokta, gerekçeleriniz ve gerekçelerinizi sunuş şekliniz diyebilirim. Sonucu etkilediğine bizzat tanıklık ettim.
Diğer birkaç sosyal medya platformunda kullanabileceğiniz linkleri sıralayayım;
Twitter: Sahte hesabı bildir
Google+: Kimliğe bürünmeyi bildir
Youtube: Youtube’deki kimliğe bürünme olayını bildir
Pinterest: Trademark – Copyright
Bir sonraki yazımda, Fan sayfası oluşturma ve yönetme süreçlerinden bahsedeceğim.
Bir yanıt yazın Yanıtı iptal et