Sosyal Medya Uzmanı Ne İş Yapar?

Geçtiğimiz günlerde eski bir arkadaşımla karşılaştım, hal hatırdan sonra konu işlerimize geldi ve ne iş yaptığımı sordu. Kendimi “Sosyal Medya Sorumlusu” olarak ifade ediyorum, “uzman” sıfatı bir garip geliyor. Ya içi boşaltıldı diye ya da hak etmediğimi düşündüğümden dolayı… İşimin detaylarını sordu, neler yaptığımı anlatmamı istedi. Neler yaptığımı anlatmaya çalıştım, vaktim kısıtlıydı, yüzeysel geçtim. Burada ise, Sosyal medya uzmanı ne iş yapar? sorusunun cevabıyla, aslında “ne/ler yapmalı?” sorusuna da cevap vermiş olacağım.

Benim yaptıklarım tamamiyle bunlar değil, bir çoğunu zamanında yapmıştım ve şimdi yapmıyorum. Bunun sebebi, çalıştığım kurumun çok büyük olması, işlerin özelleşmiş bir şekilde ayrı kişiler tarafından yapılıyor olması nedeniyle diyebilirim. Aşağıdaki maddelere ek olarak, tüm hesapların genel kontrolü, içerik yöneticilerinin yönlendirilmesi, gerekli eğitimlerin verilmesi, yeni hesapların açılması ve stratejilerinin belirlenmesi, mecralarla ilgili anlaşmazlıkların çözümü gibi sorumluluklarım mevcut.

Üç yıl kadar önce bu sorunun cevabını bir yazımda vermiştim. Sektör gelişti ve değişti. Daha önce yazmış olduğum maddeler, binanın kolonlarını oluşturuyor dersek, şimdi yazacaklarım da katlarını oluşturuyor diyebiliriz. Biraz daha teknik ya da iş gücü aşamalarından bahsedeceğim. Önceki yazımın maddeleri;

Markanın ya da markanın ürününün/hizmetinin ağızdan ağıza pazarlanmasını sağlamak, olumlu dedikodu yaptırmak,

İstenmeyen kullanıcı deneyimi sonuçlarını ve olumsuz yorumları olumluya dönüştürmek amacıyla marka-müşteri arasında doğru iletişimi kurmak,

Markanın halihazırdaki müşterilerini “sadık müşteri” yapmak, bu müşterilerle markayı konuşturup, markaya geri bildirim sağlarken, müşteri memnuniyeti sağlamak, merak/heyecan gibi duygular kullanılarak markanın yeni müşteriler edinmesini sağlamak.

Bu maddelerin temel alarak, yeni maddelerden bahsedeceğim. Yeni bir markanın sıfırdan sosyal medyaya girişinden yola çıkarak, Sosyal Medya Uzmanı’nın yapması gerekenler;

  1. Şirketin iletişim ve pazarlama departmanları varsa, halihazırda oluşturulmuş olan iletişim ve pazarlama stratejilerini temel alan bir sosyal medya stratejisi geliştirir. Eğer bu departmanlar yoksa, temel düzeyde bir iletişim ve pazarlama stratejisini, oluşturulacak markanın yetkilileriyle birlikte oluşturma sorumluluğu da Sosyal Medya Uzmanı’na kalacaktır. Günümüz dünyasında iletişim ve pazarlama stratejileri, sosyal medya dinamiklerinden uzak bir halde oluşturulamaz.
  2. Hedef kitle analizi sonucu, belirli bir amaç çerçevesinde sosyal medya stratejisini oluşturur. Bunun sonrasında, ana stratejiye bağlı olarak alt kırılımları geliştirir.
    1. Amaca uygun hedef belirleme
    2. İletişim dili ve tonu belirleme
    3. Hangi mecralarda yer alınması gerektiği belirleme
    4. İçerik stratejisi oluşturma
    5. İçerik takvimi belirleme
    6. Olağanüstü hal ve olası kriz dönemleri için tedbirler ve yapılacaklar listesi belirleme
  3. Mecraların belirlenmesi sonrasında hesapları açar. Hesapların temel bilgilerini, kapak ve profil görsellerini, belirli bir strandartta hazırlar.
  4. İçerik stratejisi doğrultusunda, varsa metin yazarı ve grafikerin gerekli içerikleri üretmesi gereklidir. Eğer bu iki pozisyonda herhangi birileri yoksa, bu işler de Sosyal Medya Uzmanı’nın başına kalabilir. Bu durumda verimli bir sonuç beklenemez. İşlerin bir şekilde yürümesini isteyen bazı patronların tavrı bu şekilde olmaktadır.
  5. Üretilen içerikleri, ilgili mecralarda paylaşır. Büyük ajanslarda veya kurumlarda, bu alanda da uzmanlaşma vardır. Yalnızca içeriklerin temini ve girişini sağlayan İçerik Yöneticileri mevcuttur.
  6. Paylaşılan içeriklere gelecek yorumları takip eder. Gelen yorumlarda sorular varsa, cevaplarını öğrenip, yorumlara cevap verir.
  7. Facebook’ta sayfa mesajı özelliği aktif ise, sayfaya gelen mesajlara da cevap verir. Bu özelliğin genel olarak açık olmasını tavsiye ediyorum, istisna markalar olabilir, konu hakkında fikir alışverişi yapabiliriz.
  8. Rakip analizi doğrultusunda her mecra için ayrı bir hedef belirler ve bu hedeflere ulaşmak için reklam bütçesi doğrultusunda reklam yapar. Organik büyüme elde etmek için dahi reklam bütçesi gereklidir. Bu iş için de özel personeller olabilir, Reklam Yöneticisi gibi. Olmaması halinde sorumluluk Sosyal Medya Uzmanı’nda olur.
  9. Haftalık ve/veya aylık olarak istatistikleri inceler, hangi saatte, hangi tür paylaşımın ne kadar etkileşim aldığını, alınan etkileşimlerin olumlu/olumsuz/nötr olduğuna vb. bakar, yeni oluşturulacak içeriklerde dikkat edilmesi gereken hususları belirler, istatistikleri marka yöneticilerine rapor verir.
  10. Rakiplerin sayfalarını takip eder, önemli gelişmeleri haftalık ve/veya aylık olarak marka yöneticisine rapor verir.
  11. Markanın ismi, sloganı ya da logosu kullanılarak oluşturulmuş fake hesapları tespit edip, kapatılması için gerekli işlemleri başlatır.
  12. Kampanyalar oluşturur, yürütür, sonuçlarını marka yöneticilerine rapor verir.
  13. Yeni trendleri takip eder, markanın bu trendlere dahil olup olmaması gerektiğine karar verir. Dahil olunması gereken bir trend varsa, marka yöneticilerinin bilgisi ve onayıyla ya da işbirliğiyle yeni trendlerle entegrasyonu gerçekleştirir. Yeni mecralara giriş serüveni de aynı şekildedir.

Standart bir Sosyal Medya Uzmanı’nın görevleri yaklaşık olarak bunlardır. Yeni maddeler eklenebilir. Sizler de yorum olarak eklerseniz, yazımı güncelleştirebilirim.


Yayımlandı

kategorisi

yazarı:

Yorumlar

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.