Başlıkta iki kavramı birbirinden ayırmış gibi oldum fakat niyetim ayırmak değil, bilakis entegrasyon sürecinden bahsetmek. Girişimler henüz fikir aşamasındayken sosyal medya hesapları oluşturuluyor, projeler hayata geçtikten sonra kısa bir dönem hevesle içerik üretiliyor/paylaşılıyor, harcanan emek kadar geri dönüş olmadığını gören girişimci arkadaşlar, sosyal medyayı rafa kaldırıyorlar. Girişimlerde yaşanan temel ve ortak sorunlardan birisinin bu olduğunu fark ettim. Bunun üzerine, bir girişimin hangi aşamada sosyal medyayla tanışması gerektiğini, sosyal medya platformlarını hangi amaçla kullanabileceğini anlatmaya çalışacağım.
Girişimcilik üzerine yazdığım yazılarda ifade etmiş olduğum temel nokta, girişimlerde malzemenin kısıtlı olması diyebilirim. Malzemeden kastım ise, zaman, iş gücü ve para olarak değerlendirebilirsiniz. Bu doğrultuda, her aşamada planlı davranmak zorundasınız. Sosyal medyaya giriş, kulağa hoş ve ellerinize kolay gelebilir. İşin başına geçtiğinizde ise, sürecin o kadar da kolay olmadığını fark edeceksiniz. Plansız yola çıkışın bedelini, başta siz ve devamında tüm ekibiniz ve girişiminiz ödeyecektir.
Girişiminizi sosyal medyada konumlandırmadan önce, uygun mecraları, hedef kitlenizin mecralardaki konumunu/dilini, olası rakiplerinizin davranışlarını tespit ederek, oluşturacağınız stratejilere kaynak/temel hazırlamalısınız. Girişiminizin sosyal medya konumlandırmasını aşağıdaki maddeleri takip ederek gerçekleştirirseniz, optimum seviyede iş gücü, zaman ve para harcamasıyla, maksimum seviyede verim elde edebilirsiniz.
Amaç / Hedef Kitle / Rakip Belirleyin
Girişiminizin illaki bir amacı olacaktır. Amaçsız yola çıkan girişimci, dümensiz gemiye benzer; savrulur durur, bir gün gelir kayalara çarpar. Amacınıza ulaşmanız için en uygun hedef kitleyi belirleyip, rakiplerinizi tespit etmelisiniz.
Hedef Kitle ve Rakip Davranış Analizi Yapın
Sosyal mecralarda markanızı konumlandırmadan önce, hedef kitlenizin ve rakiplerinizin davranışlarını analiz etmek için kullanın. Bu size, ilerleyen aşamalarda büyük katkı sağlayacaktır. Birçok marka yöneticisi, sosyal medyayı yalnızca markasını konumlandırmak için kullanmak istiyor. Hedef kitleyi incelemeden, rakipleri analiz etmeden bu konumlandırmaların ne kadar başarılı olacağını siz düşünün.
Sosyal Medyaya Giriş Eşiğini Belirleyin
Artık niş girişimler bile sosyal medyada konumlandırılıyor. Bu yüzden, sosyal medyayı gözardı etmek ya da tamamen sosyal medyaya yoğunlaşmak yerine, giriş eşiği belirleyin. Bu eşiğe ne zaman ve nasıl ulaşacağınıza dair çalışmalar yapın. Yapacağınız çalışmalarda; elinizdeki marka içeriklerinin, iş gücünün ve paranın ne kadar kısıtlı olduğunu aklınızdan çıkarmayın. Eğer, hemen şimdi sosyal medyada konumlandırma yapılması gerektiğini düşünüyorsanız, sonraki aşamaya geçebilirsiniz.
Mecraları Belirleyin
Sosyal medyada derhal varolmak istediğinize karar verdiniz, yeterli iş gücünüz ve marka içeriğiniz var, yeterli düzeyde paranız da var. O zaman, mecra seçimini yaparak yolunuza devam edebilirsiniz. Hedef kitlenizin varolduğu mecralar başta olmak üzere, hangi mecrada kendinizi daha iyi anlatacağınızı, hedef kitlenizle iletişim ve etkileşime geçebileceğinizi belirlemelisiniz. Herhangi bir mecrada olmuş olmak için olmayın, yönetemeyeceğiniz mecralarda olmak da size faydadan çok zarar getirebilir, dikkatli olun.
Strateji Oluşturun
Birçok yazımda ısrarla tavsiyem, iletişim, pazarlama ve bunlarla birlikte bir sosyal medya stratejinizin olması gerektiği oluyor. Bu stratejiler doğrultusunda, yolunuza emin adımlarla gidebileceğinizi bilmenizi isterim. Aksi takdirde, günübirlik heveslerin kurbanı olabilir, belki de yeni doğmuş markanızın itibarını bir anda yerle bir edebilirsiniz. Bir ay boyunca aktif içerik üretilen/paylaşılan bir sosyal medya hesabınız varken, artık hiçbir paylaşım yapılmıyorsa, bu durum, markanıza ciddi oranda itibar zedelenmesi olarak geri dönebilir.
Sosyal Siyasetçi Olun
Evet, aslında artık yapmanız gereken şey, henüz hayata geçmemiş bir girişim hakkında vaatlerinizi duyurmak olacaktır. Ayrıca, talep toplayabilirsiniz. Bazı özelliklerinizden ipucular paylaşarak merak uyandırabilir, beklenti oluşturabilirsiniz. Burada kritik nokta, beklentiyi olması gerekenden fazla yükseltmek olur. Ürününüz/hizmetiniz kullanıma sunulduğunda, beklentiler karşılanmazsa, ilk krizlere hazır olmalısınız.
Aklınıza takılan bir soru ya da atladığımı düşündüğünüz bir madde varsa lütfen bildirin, üzerinde çalışıp, dönüş yapmaktan memnuniyet duyarım.
Bir yanıt yazın Yanıtı iptal et